TOON IS AUDIO MUSIC PRODUCER

Op de 4verdieping van een groot, industrieel pand hartje Brussel zit Raygun, een audiostudio waar ik vroeger zelf nog opnamesessies voor radiospotjes heb bijgewoond. Telkens als ik binnenwandel valt het me op hoe stijlvol het hier is ingericht, van de grote cactussen bij de ingang en de vleugelpiano om de hoek, tot de gezellige verlichting in de opnamestudio’s zelf. En daar hebben we Toon Jansegers (34) al, die ook vandaag weer even opgewekt en spontaan is als ik mij herinner. Daar gaan we!

Wat doe jij, en hoe lang al?

Ik werk al bijna 10 jaar als audio music producer, de laatste 4 daarvan bij audiostudio Raygun. Hier worden heel veel radiospotjes opgenomen, maar wij maken en mixen ook audio voor onder beeld, componeren muziek voor soundtracks en jingles, nemen podcasts op, werken mee aan film- en andere fictieprojecten… Allerlei soorten audioproducties dus.

En wat doet een audio music producer dan precies?

Ik ondersteun mensen bij het maken van die audioproducties. Eigenlijk dekt stemcoach en pub (reclame) producer beter de lading, want mijn job bestaat uit een aantal verschillende taken:

Rond half 10 kom ik binnen, en meestal begin ik met het doornemen van de scripts voor de radiospotjes die we die dag gaan opnemen. Die scripts krijgen we doorgestuurd van de reclamebureaus, en ik maak alvast wat aantekeningen over hoe we de spotjes qua audio kunnen optimaliseren.

Omdat mensen een radiospot soms maar 1 keer horen voorbijkomen, moet je zorgen dat de impact meteen zo groot mogelijk is. De muziek, sound effects en stem zijn daarbij heel belangrijk, maar je gebruikt bv. ook best spreektaal i.p.v. schrijftaal. Over zulke dingen denk ik dus mee na, maar ook over de inhoud. Wat is de boodschap? En hoe kunnen we die het best in een audioproduct omzetten? Daarover adviseer ik onze klanten.

Dan komen de klanten (meestal de copywriter van het reclamebureau en de opdrachtgever voor wie het spotje werd geschreven) en de stemacteurs toe in de studio en ontvang ik hen met een koffietje en een leuke babbel; zorgen dat er een goeie sfeer hangt is belangrijk. Vervolgens bespreken we samen het spotje en dan kan de opnamesessie beginnen.

Hier begint mijn werk als stemcoach. Eigenlijk ben ik de schakel tussen de klanten en de acteurs, en “vertaal” ik hetgeen de klanten willen zodat de acteurs precies weten hoe ze iets moeten inspreken. Je kunt het een beetje vergelijken met het werk van een regisseur. Je moet daarbij diplomatisch te werk gaan – we vragen op korte tijd heel veel van de acteurs, dus we moeten ervoor zorgen dat ze zich goed voelen.

Verder zit ik ook samen met de productie om de casting te bespreken. Het is bij radio heel belangrijk dat je de juiste stem voor je spotje kiest. Op basis van de briefing selecteren wij een aantal passende stemmen uit de database, en daaruit maakt het reclamebureau dan de uiteindelijke keuze.

Tot slot is er de montage. De sound engineers moeten het spotje na opname namelijk afmixen, en daar ga ik meestal bij zitten. Liefst met een fris oor, zodat ik fatsoenlijk kan inschatten of het écht leuk is en ook nog steeds klopt met de briefing.

Meestal ben ik rond een uur of 6 klaar, al kan het wel eens gebeuren dat ik ’s avonds plannen moet afzeggen om een deadline te halen. Niet de hele tijd, maar het hoort er wel bij.

Wat vind je het leukste aan deze job?

Het in de studio zitten he. Opnemen, samen lachen, dingen uitproberen, het contact met de acteurs… Soms is het ook wel kicken als je een manier vindt om een script beter te maken, en dat iedereen dan mee is… Fantastisch.

Wat moet je goed kunnen als je audio music producer wil worden?

Sowieso goed met mensen om kunnen. Je moet goed begrijpen wat de klant precies wilt, en dat dan op de juiste manier kunnen uitleggen aan de stemacteurs. Producen is vaak ook problemsolving; als de klant ergens niet tevreden over is dan is dat geen probleem, je moet er gewoon een oplossing voor vinden. Je moet mensen kunnen geruststellen; de klant dat het goed komt, de acteurs dat ze het goed doen. En oor voor detail hebben – mensen beseffen niet altijd hoe belangrijk audiodetails zijn.

Wat vind je dan weer minder leuk?

Soms kun je wel eens te véél werk hebben, als je steeds van de ene opnamesessie naar de andere gaat. Wij zijn de laatste schakel in de keten, dus er blijft voor ons vaak weinig tijd over. Niet altijd genoeg tijd hebben om iets helemaal perfect af te werken, dat kan best stresserend zijn.

Welk advies zou je geven aan iemand die overweegt om als audio music producer aan de slag te gaan?

Laat je inspireren door reeksen en films van vroeger en nu. Door podcasts, theater, kunst…door cultuur in het algemeen. Dat referentiekader kun je later namelijk gebruiken in je regie. In plaats van gewoon tegen een acteur te zeggen: “Doe dat nog eens,”, haal ik er bv. vaak een filmreferentie bij. “Kun je dat gevoel erin leggen, van dat personage in die film?” Dan zijn de acteurs direct mee en staat het er vaak binnen de kortste keren op.

Hoe ben jij audio music producer geworden?

Ik heb journalistiek (radio & tv) gestudeerd aan De Ham in Mechelen en ben toen als stagiaire in tv gerold. Daar heb ik een aantal jaar allerlei tijdelijke opdrachten gedaan, waaronder reporteren, regisseren, stukjes maken, eindproductie…van alles. Die tijdelijkheid werd ik op een gegeven moment beu, en toen ben ik voor een audiostudio in Brussel beginnen werken, in een job vergelijkbaar met die van vandaag. Na 6 jaar ben ik overgestapt naar Raygun.

20/11/2018