NAM IS FOTOGRAAF EN REGISSEUR IN DE MODE- EN RECLAMEWERELD
De dag dat ik foto’s mag gaan nemen van Nam Simonis (42) tijdens een van zijn fotoshoots, liggen de Brusselse straten er maar grijs, nat en verlaten bij. Maar zodra ik de set op wandel, stap ik een hele andere wereld binnen. Alles baadt in een warme, neon roze gloed, de muziek galmt bedwelmend door de boxen en een tiental mensen loopt af en aan, waaronder een paar jonge make-up artists, een handjevol modellen, een cameraregisseur – en natuurlijk de getalenteerde fotograaf van dienst: Nam.
Wat doe jij, en hoe lang al?
Ik heb 15 jaar lang voornamelijk als art director gewerkt in de reclamewereld, maar kreeg doorheen de jaren ook steeds vaker de kans om ervaring op te doen als fotograaf en regisseur van reclamefilmpjes. Een jaar geleden ben ik freelancer geworden om me volledig op fotografie en regie te kunnen toeleggen. Ik focus nu vooral op modeshoots en muziekvideo’s, maar werk ook nog steeds regelmatig in beide functies in opdracht van de reclamewereld.
Hoe ziet een typische dag er voor jou uit?
Een opdracht, zowel qua fotografie als qua regie, begint bij een briefing. Hierin wordt de bedoeling en strategie van de klant uitgelegd, en in sommige gevallen zit hier ook al een script en/of storyboard (verzameling uitgetekende shots van scènes uit een filmscript) bij.
Daarna is het aan mij om mijn eigen visie voor de shoot /de film uit te werken. Ik beschrijf welk soort beeld, licht, materiaal, editing, muziek en partners ik voor ogen heb, om de klant zo een concreter idee te geven van hoe het eindresultaat er zal gaan uitzien. Meestal heb ik tijd nodig om hier in mijn eentje aan te werken, maar ik vind het ook fijn om hier samen met anderen wat over te brainstormen en ideeën uit te wisselen.
Eens de klant deze visie gevalideerd heeft, gaan we over tot pre-productie. (Dit is de fase waar alle voorbereidingen worden getroffen, gaande van het zoeken naar de juiste locatie en materiaal tot het boeken van de modellen en stylist.) Hoewel andere mensen hiervoor verantwoordelijk zijn, ben ik wel nauw betrokken bij dit proces, want het is belangrijk dat de visie die ik heb uitgewerkt zo goed mogelijk bewaakt blijft.
Vaak filmen we in het buitenland, dus ideaal gezien krijgen we voor de shoot een paar dagen tijd voor de voorbereiding ter plaatse. Die dagen worden besteed aan meetings met het lokale productieteam, het bezoeken van de locatie, het bekijken van de verschillende decors, kijken hoe we het technisch-gezien precies gaan aanpakken en het maken van test shots.
Draaidagen zelf zijn lange, drukke dagen, waar soms wel 40 man op de set rondlopen (modellen, make-up artists, stylisten, het hele technische team, cameramensen, klanten, etc.). Als het goed voorbereid is, weet iedereen wat ze moeten doen, maar als regisseur is het toch jouw taak om iedereen te blijven aansturen. Je moet eigenlijk alles in het oog houden en elke beslissing valideren, dus het is best een intense job.
Tot slot is er post-production, dus de nabewerking van de film en/of foto’s. Foto’s bewerk ik voor een gedeelte zelf, maar ik zit ook samen met de retoucheur. Daarna maak ik een eerste selectie, geef ik aan welke voorkeuren ik zelf heb en stuur vervolgens alles naar de klant, die op zijn beurt de eindselectie maakt. Daarna zit mijn werk erop. Over dit hele proces, van briefing tot eindresultaat, gaan vaak verschillende maanden.
Wat vind je het leukste aan deze job?
Nauw kunnen samenwerken met een hele uiteenlopende groep mensen, van grafisch ontwerpers, stylisten, klanten, production designers en acteurs tot de cameraregisseur en gaffers. Ik leef ook echt voor die momenten waarop er een coole vibe op de set heerst, waarbij ik voel dat we samen één hecht team vormen, en tot een onverwacht resultaat komen. Die momentopnames kunnen vastleggen, dat vind ik geweldig.
Wat moet je goed kunnen als je fotograaf/regisseur wil worden?
Je moet uiteraard verliefd zijn op het visuele medium…en je moet de mensen voor de camera op hun gemak kunnen stellen – dus ik maak vaak stomme mopjes, gebruik muziek of probeer mensen aan het lachen te brengen door zelf een beetje gek te doen. Da’s voor mij soms ook een uitdaging geweest, want eigenlijk ben ik zelf heel verlegen. Maar een must als je mooie beelden wil krijgen. Eigenlijk zijn er miljoenen manieren om deze job te doen…iedereen heeft zo zijn eigen specialiteit.
Wat vind je dan weer minder leuk?
Dat ook goeie ideeën soms worden afgekeurd door de klant, en je dan weer helemaal opnieuw moet beginnen. En omgekeerd, soms moet je ook wel eens dingen maken waar je niet zo blij mee bent, omdat de klant het zo wil, of omdat je bepaalde jobs nu eenmaal moet aannemen om je boterham te kunnen verdienen. Als freelancer bestaat er sowieso de druk om geld in het laatje te moeten brengen, dus daar moet je wel tegen bestand zijn.
Welk advies zou je geven aan iemand die overweegt om als fotograaf/regisseur aan de slag te gaan?
Ontwikkel een eigen stijl…laat je verbeelding de vrije loop, creëer je eigen universum, zoek de manier waarop jij je het beste uitdrukt. Als student heb je alle tijd en vrijheid om hieraan te werken. Laat je niet beïnvloeden door anderen, en weet dat wie talent en doorzettingsvermogen heeft wel een manier vindt om er zijn boterham mee te verdienen.
Hoe ben jij fotograaf/regisseur geworden?
Ik heb schilderkunst en grafisch ontwerp gestudeerd in het middelbaar. Het was niet makkelijk om meteen bij afstuderen een gepaste stage te vinden, dus ik heb 6 maanden een administratieve job voor het Ministerie van Financiën gedaan, maar daar werd ik nogal ongelukkig. Na een stage als graphic designer, ben ik vervolgens als art director aan de slag gegaan in de reclame. Daarna ben ik een paar keer van reclamebureau veranderd, waar ik dus ook kennismaakte met fotografie en regie. Begin 2019 ben ik dan freelancer geworden.
10/03/2020
Regiewerk van Nam vind je hier, zijn portfolio vind je hier.