SASHA IS DIGITAL STRATEGY & MARKETING SPECIALIST BIJ EEN START-UP

Wie Google vraagt om beelden van de Corda Campus in Hasselt ziet meteen waarom dit de perfecte locatie is voor heel wat Belgische start-ups: grote, indrukwekkende gebouwen, vooral gekenmerkt door de hypermoderne architectuur, een grote hoeveelheid glas en schuine daken bedekt met, jawel, gras. In de INCubator op de 1verdieping word ik opgewacht door Sasha Sadri (36), één van de 5 medewerkers van beloftevolle start-up Small Teaser, een blogplatform dat gebruikers aanmoedigt om samen te schrijven en hen ook de mogelijkheid biedt samen geld te verdienen via advertentie-inkomsten.

Wat doe jij, en hoe lang al?

Officieel ben ik ‘VP Digital Strategy & Marketing’ bij Small Teaser, waar ik al 2,5 jaar verantwoordelijk ben voor de digitale strategie, marketing en algemene groei van het platform – maar eigenlijk word ik liever VP Growth genoemd. Het meeste van mijn tijd gaat namelijk naar creatieve en vaak ongebruikelijke experimenten opzetten om zoveel mogelijk gebruikers aan te trekken en te behouden. ‘Growth hacking’ wordt dat genoemd.

Growth hacking…dat klinkt heel modern.

Het gebeurt heel veel in de start-up wereld, waar je moet zien te groeien met kleine budgetten. Concreet voer je 1 à 2 weken lang verschillende kleine experimentjes uit en kijk je welke het snelste aanslaat. De andere experimenten zet je dan stop en vervolgens zet je meer middelen in op het meest beloftevolle experiment. Een heel andere aanpak dan in een groot, traditioneel bedrijf.

Een voorbeeldje:
Onze grootste concurrent heeft onlangs 1/3 van zijn personeel ontslagen. Ik heb toen meteen een freelancer ingeschakeld om de professionele contactgegevens van deze mensen op te sporen, om ze vervolgens te kunnen contacteren met de vraag of we kennis kunnen uitwisselen. Da’s dus zo’n growth hack: snel resultaat voor weinig geld.

Hoe ziet een typische dag er voor jou uit?

Werken in de start-up wereld is heel anders dan werken in de ‘gewone’ bedrijfswereld, en heeft zowel voor- als nadelen. Een heel groot voordeel is de flexibiliteit. Zo kan ik bv. al om 7u beginnen werken om de files te vermijden.

Het eerste wat ik meestal doe is mijn inbox checken, voornamelijk om problemen van onze gebruikers op te lossen. Dat is nog zoiets: customer service valt niet per se onder mijn verantwoordelijkheden, maar in een start-up moet iedereen eigenlijk een beetje van alles doen. Vervolgens check ik onze cijfers (hoeveel gebruikers zijn er momenteel actief, hoe verloopt onze maand, etc.) en dan ga ik een uurtje fitnessen – inderdaad, dat kan hier dus ook gewoon.

Een à twee keer per week hebben we een team meeting samen met de co-founder/sales verantwoordelijke, de front-end developer en de back-end developer. Tijdens die meetings wordt er heel veel besproken, gaande van hoe de voorbije week is verlopen tot welke richting we met Small Teaser uit willen. Alles hangt samen, en dat maakt het complex en boeiend tegelijk.

Lang lunchen doen we meestal niet aan mee. Iedereen wil in de flow blijven, dus halen we gewoonlijk snel iets in de cafetaria beneden en eten dat aan ons bureau op. Ook vrij typisch voor een start-up: iedereen is heel gemotiveerd.

Tijdens de namiddag hou ik mij bv. bezig met zaken zoals het opzetten van Google en social media advertentiecampagnes, het inspreken van tutorials en het schrijven van alle copy die door Small Teaser wordt gebruikt (de website, alle tekst op het platform zelf, e-mails voor onze gebruikers, de FAQ, …).

Verder sta ik ook in contact met onze ‘circle editors’ (dat zijn gebruikers die meer verantwoordelijkheid hebben en dus moeten gerekruteerd en gebrieft worden), probeer ik met minstens 1 expert per week te Skypen om ideeën uit te wisselen, zit ik samen met de developers om het platform aan te passen, en natuurlijk gaat er ook veel tijd naar het researchen, opzetten en uittesten van allerlei verschillende growth hacks. Maar… eigenlijk is elke dag hier anders.

Gezien ik al sinds 7u aan de slag ben, vertrek ik meestal rond een uur of 3 weer naar huis. Het gebeurt me wel regelmatig dat ik thuis nog even een paar dingen afwerk, maar ik hoef het meestal niet laat te maken.

Wat vind je het leukste aan deze job?

Het ‘product management’ aspect, waarmee ik bedoel: de markt bekijken, interpreteren en vervolgens omzetten naar strategie en nieuwe producten en features. Nadenken over de vraag: hoe kunnen we ons product makkelijker/beter/aantrekkelijker maken voor de verschillende segmenten van gebruikers? Het creatieve aspect, zeg maar.

Wat moet je goed kunnen als je digital strategy & marketing specialist wil worden?

Ten eerste moet je over een ‘digitaal denken’ beschikken…interesse hebben in en mee zijn met alles dat zich afspeelt op het vlak van internet, streaming, TV, etc. Ook out-of-the-box kunnen denken, creatief kunnen zijn. Risico’s durven nemen, en voornamelijk op basis van de cijfers snel conclusies kunnen trekken, al komt er vaak ook wel een zeker buikgevoel bij kijken. Het helpt dus zeker als je een beetje analytisch bent ingesteld.

Wat vind je dan weer minder leuk?

Dat analytische ligt mij net iets minder, dus de pure marketing, de cijfers, de e-mail en advertentie campagnes…zulke dingen kosten mij meer energie. Maar nog zoiets leuks aan deze wereld is dat je met de tijd kunt evolueren in de richting die je het meeste ligt.

Weet ook: werken voor een start-up gaat gepaard met een zekere mate van onzekerheid. Je leeft echt van investeringsronde tot investeringsronde. Met andere woorden, als je de volgende keer geen investeringen meer weet op te halen, tja, dan houdt het op natuurlijk.

Welk advies zou je geven aan iemand die overweegt om als digital strategy & marketing specialist aan de slag te gaan?

Wie zich bezighoudt met growth hacking etc, werkt altijd nauw samen met developers, en dus is het volgens mij een groot pluspunt als je al van bij het begin over een zekere technische kennis beschikt…bekend bent met basisbegrippen zoals HTML en Java bv. Wat marketing betreft, kun je eigenlijk alles online leren; er is zoveel geweldige informatie te vinden via online artikels, forums, Reddit, noem maar op.

Hoe ben jij digital strategy & marketing specialist geworden?

Heel ongepland – eigenlijk kom ik uit een heel andere wereld. Hoewel het niet per se mijn droom was om in marketing te werken, voelde ik mij altijd wel aangetrokken tot de start-up wereld. Via-via heb ik de mooie kans gekregen om er, vrijwel vanaf het begin, bij Small Teaser in te stappen.

Mijn punt is: ook wat aanwerving betreft gaat het er hier in de start-up wereld net een beetje anders aan toe. Als jij heel goed bent in alles wat met social media, marketing en schrijftaal te maken heeft, als je een echte creatieve kant hebt, goed weet te communiceren en de juiste instelling hebt, dan maakt het eigenlijk niet zóveel uit wat er op je CV staat. Maar qua studies zou ik misschien iets in de richting van Digital Marketing aanraden.