ARNAUD IS BEELDEND KUNSTENAAR

 

Met mijn camera in de aanslag kom ik op een zonnige avond aangewandeld bij een charmant kunstgalerijtje midden in de Brusselse Marollen. Ik ben lang niet de enige bezoeker op de vernissage van Arnaud Kool (40), waar de kunstliefhebbers, aperitiefje in de hand, de grote, kleurrijke schilderijen aandachtig bestuderen. Een week later spreek ik met Arnaud af in zijn eigen atelier, waar ik de sympathieke artiest tussen de talloze tubes verf, penselen en half-afgewerkte doeken alles mag vragen over zijn werk als beeldend kunstenaar.

Wat doe jij, en hoe lang al?

Ik werk al sinds het begin van mijn carrière als schilder en illustrator. Vroeger tekende ik veel meer, maar nu focus ik mij eigenlijk voornamelijk op het schilderen. Met de tijd wordt mijn werk ook steeds abstracter.

Jij hebt echt van je passie je beroep kunnen maken dus. Hoe ziet een typische werkdag er voor jou ongeveer uit?

Ik kom rond een uur of half 9 aan in mijn atelier. Als ik geen afspraken of betaalde opdrachten heb lopen, dan trek ik meteen na het beantwoorden van mijn mails mijn werkkledij aan en begin ik te schilderen.

Aan je eigen werk dan?

Ja, dat betekent vooral op onderzoek gaan… Dingen uitproberen, technieken toepassen, allerlei verschillende invloeden uitspitten. Dan werk ik bv. een tijdje aan een nieuw schilderij, leg ik het weer aan de kant, pak ik vervolgens een ander doek opnieuw op en werk ik daaraan verder… Al zijn er ook dagen waar ik me minder creatief voel en de inspiratie uitblijft. Dat zijn goeie momenten om mijn atelier op te ruimen, om kleuren voor te bereiden, mails te sturen, offertes voor opdrachten op te stellen… Rond 19u ben ik weer thuis en breng ik tijd door met mijn familie, maar daarna kruip ik altijd weer achter mijn bureau om te tekenen. Eigenlijk ben ik er 24u/24 mee bezig.

Vertel eens wat meer over die betaalde opdrachten?

Om te kunnen werken aan mijn eigen projecten, moet er natuurlijk in de tussentijd geld in het laatje komen en werk ik dus ook in opdracht. Dat kan bv. een muurschildering in een restaurant zijn, een illustratie voor een evenement, een werk op de palissades van een museum… Zo heb ik ook een vijftal jaar voor Belgisch modehuis Delvaux gewerkt, daarvoor mocht ik o.a. hun showroom tijdens Paris Fashion Week vormgeven. Een hele mooie kans waar ik enorm veel van geleerd heb, gaande van deadlines halen tot een stuk blijven herwerken tot de klant 100% tevreden is.

Wat vind je het leukste aan deze job?

De uitwisseling met andere mensen. Zien dat mijn werk iets losmaakt bij iemand, dat iemand erin opgaat…maar ook de uitwisseling met andere kunstenaren vind ik geweldig. Kunst maken slaat een brug naar andere mensen. Ik heb echt enorm veel geluk dat ik de kans heb mij op deze manier te kunnen uitdrukken, dat besef ik maar al te goed.

Is het inderdaad zo moeilijk om je boterham te verdienen als kunstenaar?

Heel moeilijk. Ik heb deze carrièrekeuze enkel kunnen maken omdat mijn ouders mij altijd ondersteund hebben, maar dat geluk heeft zeker niet iedereen. Nu, na een heel aantal jaar, kan ik er eindelijk van leven, maar zelfs op mijn 35gebeurde het nog dat mijn moeder boodschappen voor mij deed. De ene maand kun je ineens een smak geld verdienen, en dan maanden aan een stuk niks meer. Het is een heel onzeker beroep, dat is echt niet makkelijk.

Wat moet je goed kunnen als je kunstenaar wil worden?

Jacques Brel zei ooit: ‘Talent bestaat niet. Talent is enkel zin hebben om iets te doen. Al de rest is inspanning.’ Daar ben ik het mee eens. Iedereen kan kunstenaar worden, je hoeft niet per se te kunnen tekenen…met genoeg oefening kan iedereen dat leren. Je moet gewoon iets willen maken en een stuk van jezelf aan de wereld willen tonen. En vooral: je moet werken, werken, werken, en er elke dag mee bezig zijn – ook op die dagen waar je eigenlijk geen zin hebt. Dat vereist enorm veel zelfdiscipline.

Zijn er ook minder leuke aspecten?

Sowieso het financiële aspect en de onzekerheid. Het is ook echt niet makkelijk om door te breken in dit milieu, zeker in België. Daarnaast vond ik het, vooral in het begin, vreselijk moeilijk om een dossier te moeten samenstellen wanneer je je kandidaat stelt voor een groot project. Daar komt enorm veel bij kijken, zoals een budget opstellen, de benodigde tijd proberen inschatten, je visie uitschrijven, voorspellen welke impact het werk bv. op de buurt zou kunnen hebben, etc.… Allemaal dingen waar ik me eigenlijk niet mee wilde bezighouden, maar waar je nu eenmaal niet omheen kunt.

Welk advies zou je geven aan iemand die overweegt om kunstenaar te worden?

Hard werken. Jezelf blijven, vertrouwen in jezelf hebben, openstaan voor wat anderen te zeggen hebben, maar er ook weer niet téveel naar luisteren. Als je ergens je portfolio gaat laten zien, niet alleen je schoolwerk meenemen. Toon vooral ook je persoonlijk werk, want dat is juist hoe je kunt laten zien wie jij bent en wat je allemaal in je mars hebt. En tot slot: onderschat het belang van talen niet in deze wereld, je in het Engels kunnen behelpen is zeker geen overbodige luxe.

Hoe ben jij kunstenaar geworden?

Behalve het feit dat ik van jongs af aan altijd aan het tekenen was, heb ik kunsthumaniora gedaan aan St Luc, en daarna heb ik me in een aantal verschillende disciplines verdiept, waaronder grafische vormgeving, animatie, illustratie, etc. Ik moest dan wel steeds opnieuw een toelatingsexamen afleggen, maar ik vond dat een interessante aanvulling op de uitgebreide basis die ik in het middelbaar had gekregen. Die extra vaardigheden maakten het nadien ook makkelijker om betaalde opdrachten te pakken te krijgen.

 

28/04/2018