LIESE IS LEERKRACHT SECUNDAIR ONDERWIJS

Een leerkracht zoals Liese Kennes (35) zouden we allemaal wel (gehad) willen hebben: enthousiast, gemotiveerd, geïnteresseerd in wat haar leerlingen te vertellen hebben en steeds een mopje of twee in de aanslag. Hier een leraar die duidelijk met plezier voor de klas staat. Wanneer ik in het KSD in Diest binnenspring voor foto’s, heeft ze zelfs speciaal een klasgesprek voorbereid over wat de leerlingen later denken te willen worden en waarom. Het zonnetje schijnt, de sfeer is ontspannen en de leerlingen praten geanimeerd mee: nee, een straf om op deze schoolbanken te zitten is het volgens mij niet.

Wat doe jij, en hoe lang al?

Ik werk als leerkracht sociale wetenschappen in het 5en 6middelbaar, voornamelijk in het TSO. Al twaalf jaar ondertussen, en vrij uitzonderlijk: al twaalf jaar in dezelfde school, waar ik destijds ook nog mijn stage heb gelopen.

Welke vakken geef jij precies?

Welke vakken je uiteindelijk geeft hangt af van je studies én van welke vakken er beschikbaar zijn. Mijn hoofdvak is sociale wetenschappen, een vak waar leerlingen bewust voor kiezen, dus da’s heel leuk. Sociale wetenschappen gaat over zaken zoals opvoeding en ontwikkelingspsychologie, en er komt ook veel sociologie en recht bij kijken. Een algemeen maatschappelijk vak eigenlijk, dat leerlingen die later in de sociale sector terecht willen komen een brede basis van sociaal gerelateerde thema’s biedt.

Daarnaast geef ik ook Integrale Opdrachten (IO), waarbij telkens een hele dag wordt besteed aan het uitwerken van een project rond een bepaald thema. Ook begeleid ik de stage van een 12-tal leerlingen, en tot slot geef ik ook 2 seminaries in het ASO, daar mag je als leerkracht een onderwerp naar keuze uitwerken (bv. Spaans, yoga, EHBO…) en koppel je theorie vooral aan praktijk. Ik heb dit jaar gekozen voor ‘We don’t need no education’, waarbij we het begrip ‘opvoeding’ kritisch onder de loep nemen en leerlingen ook hun eigen ideale school mogen uitdenken.

Je moet sowieso het leerplan van de overheid volgen – dat bepaalt wat de leerlingen precies moeten kennen (bv. de ontwikkelingsgebieden van een baby kunnen beschrijven), maar het is aan jou als leerkracht om er een les rond te bedenken. Je hebt best wat creatieve vrijheid, zolang je de doelstellingen maar behaalt. Klasgesprekken, documentaires, uitstappen, de leerlingen onderzoekjes laten uitvoeren of rondleidingen laten uitwerken…de inhoud van mijn vakken is heel gevarieerd en vaak heel praktisch.

Klinkt leuk. Hoe ziet een werkdag er voor jou ongeveer uit?

Ik kom meestal rond 9u op school aan, al begint mijn eerste les over het algemeen pas om 10 of 11u. Maar zo kan ik alvast lessen beginnen voorbereiden, toetsen opstellen, verbeteren, kopieën maken, etc.… en des te minder moet ik ’s avonds nog doen. Ook tijdens de springuren werk ik zoveel mogelijk vooruit. Ik werk voltijds, dat wil (in mijn geval) zeggen dat ik 21 lesuren per week geef. Verder hebben we tussen de lessen door ook regelmatig vergaderingen op school. Tussen 15u30 en 16u30 ga ik weer naar huis.

Maar dan ben je dus nog niet écht klaar, vermoed ik.

Dat klopt. Zo’n drie avonden de week, als iedereen gegeten heeft en mijn kinderen in bed liggen, dan werk ik nog een tweetal uurtjes verder voor school, en tijdens het weekend besteed ik er misschien ook nog een halve dag aan. Dat vergeten mensen soms wel eens. 21 uur les per week lijkt misschien niet veel, maar als je de voorbereidingen en het verbeterwerk meetelt dan zijn het best lange dagen.

Wat vind je het leukste aan je job?

De afwisseling. Omdat je telkens weer andere leerlingen hebt, wordt het nooit saai. Werken met jongeren vind ik gewoon ook heel leuk. Enerzijds is dat wel vermoeiend, maar dicht bij de jeugd blijven gééft je ook net energie vind ik. Samenwerken met zoveel collega’s vind ik ook een pluspunt. Onze school is heel groot, in de 3graad alleen al zijn er in de 100 leerkrachten… Verder heb ik ook het geluk dat ik vakken kan geven die me zelf ook boeien, en dus kan proberen om leerlingen warm te maken voor hetgeen mij ook interesseert. Enne…veel vakantie natuurlijk he (lacht).

Wat moet je goed kunnen als je leerkracht secundair onderwijs wil worden?

Je moet goesting hebben om met jongeren te werken, en gewoon graag met mensen werken in het algemeen. Voor een klas durven staan ook, dat moet je liggen. Creatief zijn in de zin dat je een toffe les moet kunnen bouwen rond de vooropgestelde doelstellingen in het leerplan. En flexibel zijn. Geen enkele week is hetzelfde: deze dinsdag hebben we sportdag bv., donderdag gaan we naar Leuven, vrijdag is er dan weer een speelplaatshappening, en vaak komen er tussendoor spontaan vergaderingen bij… Je moet je snel kunnen aanpassen.

Zijn er ook minder leuke aspecten?

De grote hoeveelheid extra werk die er naast de lessen bijkomt mag je zeker niet onderschatten. Ook de doelgroep is niet zo simpel… Je hebt klassen waar het vlot mee gaat, maar ik heb toch ook al een vuilbak naar mijn hoofd geslingerd gekregen… Leerlingen zijn heel mondig tegenwoordig – al is dat zowel een voordeel als een nadeel. Ouders zijn dat ook wel trouwens, sommigen stellen alles wat je doet in vraag, en da’s best moeilijk als je net kei veel moeite doet om je leerlingen zo goed mogelijk te helpen. Tot slot is het gebrek aan werkzekerheid tot je vast benoemd bent ook echt lastig; hoewel ik zelf geluk heb gehad op dat vlak, ken ik veel leerkrachten die hierdoor gestopt zijn.

Welk advies zou je geven aan iemand die overweegt om leerkracht secundair onderwijs te worden?

Zorg dat je het vak dat je gaat geven zelf goed kunt en ook graag doet, da’s de beste manier om het goed te kunnen doorgeven. Ik zou zeker ook aanraden om tijdens je studies alvast iets te doen met jongeren in je vrije tijd, bv. kampen organiseren of je aansluiten bij de chiro of scouts, zo kun je aanvoelen of de doelgroep je ligt. En toch ook: staar je niet blind op de grote hoeveelheid vakantie. Het is zeker een voordeel, maar je moet alles dat er verder bij deze job komt kijken ook bijnemen.

Hoe ben jij leerkracht secundair onderwijs geworden?

Ik heb eerst 5 jaar pedagogie gestudeerd en er dan een lerarenopleiding bij gedaan. Oorspronkelijk was het mijn bedoeling om echt pedagoge te worden, maar tijdens mijn stages werd het duidelijk dat leerkracht veel meer iets voor mij was.

12/05/2018