ANNELEEN IS LEERKRACHT LO

Op een prachtige dag in mei wandel ik door de schoolpoorten van het Atheneum in Diest (binnenkort De Prins), recht het verleden binnen; hier heb ik namelijk ooit nog zelf op de schoolbanken gezeten. Deze keer kom ik echter voor LO-leerkracht Anneleen Meurs (25), een vrolijke verschijning die met grote glimlach over haar job vertelt. Zoveel enthousiasme, daar wordt zelfs de minst fanatieke sporter warm van!

Wat doe jij, en hoe lang al?

Dit is mijn tweede jaar als leerkracht LO in het secundair onderwijs. Daarnaast geef ik dit jaar ook gedragswetenschappen.

Ik wist niet dat LO-leerkrachten ook andere vakken konden geven?

Dat kan ja, want ik heb tijdens mijn lerarenopleiding LO met biologie gecombineerd, en vervolgens ook nog een Master in Agogische Wetenschappen behaald. Dankzij die Master mag ik nu trouwens ook in de 3graad ASO lesgeven.

Hoe ziet een typische dag er voor jou uit?

De bel gaat om 8u30; ik zorg meestal dat ik er een half uurtje vroeger al ben om alles alvast klaar te zetten (bv. kegeltjes, potjes, hoepels…) Dan begint mijn eerste les, en zoals dat bij LO wel vaker het geval is zijn dat meestal 2 blokuren met dezelfde klas.

In die 2 uur probeer ik 2 verschillende sporten aan te bieden – vooral ook sporten waar de leerlingen niet of minder bekend mee zijn, zoals korfbal, rugby, freerunning… Ik vind het belangrijk om te proberen innoveren, dat vinden de leerlingen zelf ook leuk en dan blijven ze gemotiveerd. De doelstellingen van het leerplan LO zijn heel breed, je kunt die als leerkracht creatief invullen en da’s leuk.

Per dag heb ik gemiddeld 5 à 7 uur les. Ik geef trouwens ook les aan de sportklassen, die hebben 3u sport extra per week. Dat is heel anders dan een gewone klas, voor de sportklassen kun je meer uitdaging, differentiatie en uitbreidingen in de oefeningen steken.

De school is uit om 15u30. Maar, in tegenstelling tot wat mensen vaak denken, heeft ook een LO-leerkracht elke avond nog voorbereidingswerk: nieuwe activiteiten, opwarmings- en stretchoefeningen bedenken voor de volgende dag, punten ingeven, wetenschappelijk onderzoek en nieuwe trends op sportvlak opvolgen en betrekken bij de les… Ik heb ondertussen wel iets minder werk dan in mijn eerste jaar, maar toch besteed ik hier ook nu nog ongeveer een uur per dag aan.

Wat vind je het leukste aan deze job?

De combinatie actief bezig zijn en de interactie met de leerlingen. En ook al ben ik zelf nog maar 25, denk ik dat mijn leerlingen mij jong zullen houden (lacht).

Wat moet je goed kunnen als je LO-leerkracht wil worden?

Je moet een goeie motivator zijn die altijd klaarstaat voor de leerlingen, die het leuk weet te maken en ervoor kan zorgen dat alle leerlingen actief bezig zijn. Dat is niet altijd simpel, er zijn veel leerlingen die zoiets hebben van “Bah, LO…”. Daar wil ik komaf mee maken, ik wil ervoor zorgen dat ze LO zien als ontspanning en beweging.

Je hoeft trouwens niet te denken dat je als LO-leerkracht echt super goed moet zijn in álle sporten. Zelf ben ik ook gewoon een goeie gemiddelde sporter, maar ik sport heel graag, en die goesting en enthousiasme breng ik denk ik ook over op de leerlingen.

Wat vind je dan weer minder leuk?

Er is sowieso heel veel commotie rond het onderwijs tegenwoordig, waar heel vaak gezegd wordt dat “leerkrachten zo weinig doen”, en ze “maar 22u per week moeten werken” – en dan vooral de leerkrachten LO! Ik krijg echt regelmatig te horen “Jij bent LO-leerkracht dus jij hebt niks te doen”, en dat is écht niet leuk. Het is misschien waar dat ik voor LO geen toetsen moet opstellen en verbeteren zoals ik dat voor mijn lessen gedragswetenschappen wel moet doen (en ja, dat is dan wel weer een voordeel), maar zoals ik al zei, heb ik ook voor LO elke avond nog voorbereidingswerk.

Altijd maar moeten opboksen tegen die vooroordelen, daar heb ik het moeilijk mee. Als jonge leerkracht wil je er echt voor gaan en doe je juist je best om je lessen zo goed mogelijk voor te bereiden… Weet gewoon: je gaat sowieso met zulke uitspraken geconfronteerd worden.

Welk advies zou je geven aan iemand die overweegt om als leerkracht LO aan de slag te gaan?

Ik zou echt aanraden om, net als ik, er tijdens je lerarenopleiding nog een vak naast LO bij te nemen. Het feit dat ik ook biologie kan geven, plus de Master die ik nadien behaald heb, hebben er echt voor gezorgd dat ik vrij snel een job heb gevonden. Er zijn namelijk heel veel LO-leerkrachten, en een fulltime job als regent LO is niet simpel om te vinden…

Hoe ben jij LO-leerkracht geworden?

Mijn middelbaar diploma heb ik behaald op de Sportschool in Hasselt, waar ik sport en dans kon combineren. Daarna heb ik een opleiding dans gevolgd op de hogeschool, gevolgd door een Bachelor lerarenopleiding LO + biologie, en tot slot de Master in Agogische Wetenschappen. Na mijn studies kon ik meteen aan de slag bij het Atheneum in Diest.

 

04/05/2018

Om privacyredenen zijn sommige leerlingen in de foto’s onherkenbaar gemaakt.