GILLES IS PAYROLL CONSULTANT

Payroll consultants, daar heb je waarschijnlijk al weleens van gehoord. Maar wat zo iemand dan precies doet, daar heb je niet echt een duidelijk beeld van, toch? Zelfs Gilles Dresselaers (33), payroll consultant bij SD Worx in Heverlee én gezegend met een vlotte babbel, vindt het best moeilijk samen te vatten. “Er komen zoveel verschillende dingen bij kijken, en vaak wordt de uitleg al snel redelijk technisch…tja, begin dan maar eens,” legt hij uit. Een uitdaging – daar hou ik van! En Gilles duidelijk ook, zo blijkt:

Wat doe jij, en hoe lang al?

Ik werk al 5 jaar als payroll consultant bij SD Worx, waar ik mij specifiek toespits op kleine of middelgrote ondernemingen. Ik heb zelf zo’n 130 verschillende klanten in mijn portefeuille, van kleine zaakvoerders tot bedrijven met wel 150 werknemers. Heel divers, en ook afkomstig uit allerlei verschillende sectoren.

Kun je kort samenvatten wat een payroll consultant juist doet?

Op het einde van de maand ontvangen werknemers hun loonfiche; die maandelijkse berekening wordt door ons gemaakt. Maar ik zie ons eerder als HR business partners, want wij zijn voor werkgevers daarnaast eigenlijk ook het aanspreekpunt voor alle HR-gerelateerde vragen, en dat zijn er een heel pak. Er komt dus veel meer bij kijken dan enkel en alleen payroll.

Oké. Hoe ziet een typische dag er voor jou dan uit?

Wij werken hier meestal van 8 tot 16u30.

Hoe mijn dag eruitziet hangt heel erg af van de tijd van de maand. Het loon van bedienden wordt doorgaans de laatste week van de maand berekend, dat van arbeiders dan weer de eerste week van de maand. Die twee weken zijn daarom heel druk, en dan is het alle hens aan dek om te zorgen dat alles op tijd af is.

Ik gok dat zo’n 40% van de lonen automatisch wordt verwerkt op basis van de gegevens die de klanten via ons programma ingeven. Voor de overige fiches moeten we allerlei specifieke acties ondernemen, zoals bv. aangeven aan de mutualiteit dat iemand ziek is geweest, aangeven aan de RVA dat iemand in ouderschapsverlof gaat, de juiste codes hiervoor programmeren, soms al eens een manuele berekening maken… Als je weet dat ik voor het loon van zo’n 1.800 mensen insta, dan snap je dat dat redelijk wat tijd in beslag neemt.

Tot de middag hou ik mij uitsluitend bezig met de loonverwerking en het afhandelen van de daarbij horende mails. Na de middag focus ik me dan op de rest van mijn mailbox, waar ik me buig over allerlei uiteenlopende vragen van klanten of ze indien nodig doorverwijs naar een van onze experts (juristen, HR consultants, tax consultants…).

Daarnaast zijn we ook bijna de hele dag telefonisch bereikbaar voor vragen.

Wat voor een soort vragen krijg je dan allemaal toegespeeld?

Van het berekenen van een verbrekingsvergoeding tot het uitwerken van een loonbeleid, tot expat-gerelateerde vragen, de duur van een opzeg, het berekenen van de rechten van een nieuwe werknemer… Soms moet je ook een beetje detective spelen en zaken gaan uitpluizen…het is echt heel uiteenlopend.

En wat doe je dan de rest van de maand?

De tweede en de derde week van de maand heb je meer tijd om er een aantal andere zaken bij te nemen, zoals bv. klantenafspraken, coachingsessies, bijscholingen… Daarnaast hebben we hier ook allemaal onze eigen specialisatie waar we op ons mogen toeleggen; zo ga ik zelf vaak en graag naar klanten om ze te begeleiden bij de opmaak van hun arbeidsreglement.

Ook zijn er doorheen het jaar bepaalde cyclussen die tekens terugkeren, zoals het berekenen van ecocheques, brutopremies, vakantiegeld, eindejaarspremies… Dat komt er dan nog bovenop.

Wat vind je het leukste aan deze job?

De diversiteit denk ik. Het feit dat het niet alleen payroll is, plus dat er hier bij SD Worx zo fel wordt ingezet op je sterktes en op wat je zélf graag wil doen, dat zorgt er ook voor dat het in de breedte interessant is en ook nieuw blijft.

Ik zit hier ook in een heel leuk team. Wij hebben echt een hechte band en gaan regelmatig iets samen doen buiten kantoor.

Wat moet je goed kunnen als je payroll consultant wil worden?

Je moet zeker stressbestendig zijn, dat sowieso, en natuurlijk een beetje met cijfers kunnen werken. Om efficiënt alle uiteenlopende vragen te kunnen beantwoorden moet je ook goed kunnen redeneren – uit een grote hoeveelheid informatie de essentie kunnen halen. En goed kunnen luisteren naar je klanten: Wat hebben ze precies nodig? En waar zouden we hen nog mee kunnen helpen?

Wat vind je dan weer minder leuk?

Het is een redelijk stresserende, drukke job, waarbij je veel balletjes tegelijk in de lucht moet houden. Er komt nu eenmaal veel bij kijken; de basisopleiding alleen al duurt 6 weken. We werken met een aantal verschillende programma’s en systemen, en dan zijn er ook nog eens verschillende diensten binnen SD Worx. Da’s heel complex, en dat kan – zeker in het begin – nogal overweldigend zijn.

Net omdat we al die verschillende balletjes in de lucht moeten houden, is het bv. ook niet altijd evident om vragen van klanten onmiddellijk te beantwoorden. Dat kan ook weleens lastig zijn.

Het is dus de hele dag wel aanpoten. We worden goed begeleid hier, dus het is nu ook weer niet zo dat we als een balletje stress binnen- en buitenwandelen, maar die constante druk is wel een feit, en dat is niet voor iedereen weggelegd.

Welk advies zou je geven aan iemand die overweegt om als payroll consultant aan de slag te gaan?

Als je later graag deze richting uitgaat, denk ik dat HR management qua opleiding wel een vrij concreet beeld geeft van wat we hier allemaal doen. Ik denk ook dat als je later zou willen doorstromen naar een HR-dienst binnen een bedrijf, dit soort job daar een goeie stap naartoe is.

Hoe ben jij payroll consultant geworden?

Ik heb arbeids- en organisatiepsychologie gestudeerd, waarbij ik een heel jaar stage heb gelopen bij een bank op de HR-dienst. Vervolgens heb ik 3,5 jaar bij een interimkantoor gewerkt met focus op de bediendenprofielen, en daarna ben ik hier bij SD Worx beland.