Ik kom zelf uit de reclamewereld, dus ik weet ongeveer waar ik me aan mag verwachten als ik bij These Days in Antwerpen binnenstap. Toch blijft elk reclamebureau een aangename ontdekking: het design interieur, de coole koffieapparaten en snoepbakjes, een komen en gaan van hippe, jonge mensen, een hele kast vol blinkende trofeeën en natuurlijk die onmiskenbare creatieve vibe. En kijk, daar komt Patrick Vermeylen (34) ook al aangewandeld!

Dag Patrick! Vertel eens: wat doe jij, en hoe lang al?

Ik werk al bijna 10 jaar als art director (of AD) in de reclamewereld.

Wat doet een art director precies?

Een art director vertaalt briefings (opdrachten van de klant) naar creatieve ideeën, die vervolgens worden uitgewerkt tot allerlei soorten advertenties voor tv, radio, het internet of op straat. Als AD werk je altijd samen in team met een copywriter. Ik moet wel zeggen dat de rollen de laatste paar jaar aan het vervagen en veranderen zijn, waardoor je tegenwoordig niet echt meer spreekt van een art director en een copywriter, maar eerder van een creatief team.

Hoe ziet jouw werkdag er concreet uit?

Ik begin meestal tussen half 9 en 9 uur. Na onze mails te hebben doorgenomen krijgen mijn copywriter en ik vaak een briefing van iemand van het account team, waarbij we dus uitgebreid uitleg krijgen over de nieuwe opdracht en het soort reclame dat we moeten bedenken.

Vervolgens zonderen we ons een tijdje af om samen te brainstormen, waarna we onze ideeën voorleggen aan de creatief directeur. Die beslist dan welke hij/zij het beste vindt, en deze werken we dan verder uit en gieten we in een presentatie voor de klant. Dat uitwerken kan bv. inhouden dat we een storyboard gaan schetsen, het script uitschrijven, al een eerste lay-out maken…

Daarna presenteren we onze ideeën aan de klant. Als die tevreden is, dan gaan we samen met allerlei andere collega’s aan de slag om het idee echt te produceren. Zelf moet ik dan enkel nog het geheel in goede banen helpen leiden, door bv een fotograaf te zoeken en te briefen, een gepaste radiostem te kiezen, een shoot of een opname bij te wonen om over het oorspronkelijke idee te blijven waken, retouches te evalueren…

Wat vind je het leukste aan deze job?

Dat we écht leuk werk kunnen produceren, vooral als we opdrachten hebben waarbij we onze creativiteit de vrije loop kunnen laten. Gaandeweg veel plezier met je collega’s kunnen maken is ook gewoon supertof. Een groot percentage van ons werk zien mensen niet (alle ideeën die het om allerlei redenen niet halen bv.), maar als we uiteindelijk iets hebben gemaakt waar we écht fier op zijn, en we krijgen daar complimentjes op, dat vind ik geweldig.

Wat moet je goed kunnen als je art director wil worden?

Je moet vooral goeie ideeën kunnen vinden, conceptueel sterk zijn. Ik denk dat je op een andere, creatieve manier naar de realiteit moet kunnen kijken. Het is tegenwoordig trouwens zeker niet meer zo dat je als AD goed moet kunnen tekenen, daar zijn binnen een reclamebureau oplossingen genoeg voor.

Wat vind je dan weer minder leuk?

Niet elke opdracht is even creatief – en dus niet even interessant, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Verder vind ik het moeilijk te zeggen, want veel hangt van bureau tot bureau af. Er zijn bv. plaatsen waar je heel veel uren moet kloppen en waar de druk heel hoog ligt, maar dat is zeker niet overal het geval. Misschien best niet al te veel ethische bezwaren hebben? De kans bestaat altijd dat er zaken tussen zitten waar jij niet in gelooft of achter staat… Al heb ik dat zelf nog maar weinig meegemaakt.

Hoe word je art director?

Zelf heb ik Reclame en Grafische Vormgeving gestudeerd, maar die richting bestaat nu niet meer. Er verandert veel in de reclamewereld… Ik heb ook de indruk dat de meesten onder ons eerder toevallig in de reclame belanden, het maakt niet echt uit wat je studeert. Je moet gewoon creatief zijn, en een beetje mee zijn met en interesse hebben in deze wereld.

 

18/08/2017