Dat je als vrouw een mooie carrière én een gezin kunt hebben, dat bewijst Delphine Lenel (34) uit Genval. Ze ontvangt me tijdens de middag op haar thuiswerkdag, en zelfs met snurkende baby in de ene hoek en opengeklapte laptop in de andere, tovert ze ook nog eens een lekkere lunch op tafel. Multitasken, zo ontdek ik al gauw, dat hoort ook bij het werk van een advertising manager. Niet makkelijk, wel interessant!

Wat doe jij, en hoe lang al?

Ik werk al 4 jaar bij VOO, en 6 maanden geleden werd ik er de nieuwe advertising manager.

Wat doet een advertising manager, kort samengevat?

Als advertising manager ben je verantwoordelijk voor alle communicatie van het bedrijf, dus bepaal je zowel mee wat er qua reclame op tv, radio, op straat, online en in de cinema verschijnt, als hetgeen waarover we via onze eigen verkooppunten, e-mails, sms’en en facturen communiceren.

Wat houdt je job concreet in?

Ik begin tussen 9 uur en half 10. Het liefst hou ik het eerste uur vrij voor e-mails en korte afspraken, want daar heb ik de rest van de dag weinig tijd voor. Het grootste deel van mijn dag bestaat namelijk uit meetings. Rond 16 uur probeer ik tijd in te lassen voor mijn eigen team en voor het uitwerken van briefings, strategie en voor opvolging. Om 18u ga ik naar huis, maar als ik eten heb gemaakt en mijn zoontje in bed ligt, sla ik vaak mijn laptop nog een uurtje of twee open.

Waarover gaan die meetings van jou zoal?

Dat is heel uiteenlopend. Soms zit ik met de marketingafdeling samen, die bv. heeft bepaald welk product we op dat moment willen verkopen of promoten, en dan geven zij mij een uitgebreide uitleg over wat en waarom. Het is dan mijn verantwoordelijkheid om die gedetailleerde informatie om te zetten in een duidelijke briefing voor het communicatiebureau waar wij mee werken, zodat zij een concept kunnen bedenken en uitwerken tot een reclamecampagne. Ik moet zelf vooral goed nadenken over hóé we het precies gaan aanpakken.

Meetings met het communicatiebureau horen er dus ook bij, maar ik zit ook regelmatig samen met mijn bazen om bv. strategie te bespreken, of om te overlopen hoe een bepaald project ervoor staat, en wat er eventueel aangepast moet worden.

Als advertising manager moet je de strategie dus mee bepalen, maar moet je tegelijk ook alles opvolgen. Zorgen dat mijn team koers houdt, zorgen dat alle afdelingen qua communicatie op elkaar zijn afgestemd, zorgen dat de campagnes correct en op tijd af zijn, zorgen dat we juridisch juist zitten, zorgen dat we onze budgetten niet overschrijden… het is best een hele boterham.

Wat vind je het leukste aan deze job?

Kunnen nadenken over de strategie. Hoe gaan we communiceren over een bepaald product, welk kanaal gaan we hiervoor gebruiken? Hoe onderscheiden we ons van de concurrentie? Dat vind ik heel interessante vragen.

Wat moet je goed kunnen als je advertising manager wil worden?

Je moet flexibel zijn en openstaan voor kritiek. Tussen concept en afgewerkte campagne gebeurt er namelijk van alles, waardoor je jezelf en je aanpak voortdurend moet aanpassen. Voor de rest: goed georganiseerd zijn, een creatief oog hebben, perfectionistisch zijn – en zeer stressbestendig zijn.

Wat vind je dan weer minder leuk?

Het is een job waar veel druk bij komt kijken. Communicatie en reclame is een van de laatste schakels in de keten, waardoor we vaak weinig tijd en budget overhebben. We werken best veel (ook ’s avonds en regelmatig in het weekend), en je werk wordt voortdurend in vraag gesteld. Daar moet je tegenkunnen.

Welk advies zou je geven aan iemand die overweegt om advertising manager te worden?

Zoveel mogelijk stage lopen. Heel veel mensen dromen van een job in communicatie, maar het is best een harde wereld. Via stages kun je hier alvast een beetje van proeven en ontdekken of het echt iets voor jou is.

Hoe ben jij advertising manager geworden?

Ik heb bedrijfscommunicatie gestudeerd en heb toen o.a. stage gelopen bij een reclamebureau, die mij meteen na mijn studies hebben aangeworven als accountmanager. Uiteindelijk ben ik via-via bij VOO terechtgekomen als projectmanager, waar ik 6 maanden geleden dus gepromoveerd werd tot advertising manager.

 

 

 

20/10/2017

Misschien iets voor jou?

Kom hier meer te weten over de opleidingsmogelijkheden om zelf advertising manager te worden:

Verantwoordelijke interne communicatie

Verantwoordelijke externe communicatie

Mediaplanner – Mediabuyer