JELLE IS SERVICE TECHNIEKER
Als de automatische schuifdeuren van Presa voor me openglijden, stap ik een kleine showroom binnen, waar een aantal mysterieuze machines stilletjes staan te blinken. Het bedrijf is gespecialiseerd in industriële verpakkings-, codeer- en etiketteermachines, en daar blijken het inderdaad voorbeelden van te zijn. Zelf moet ik vandaag in het magazijn zijn, waar sympathieke service technieker Jelle Grammet (26) aan een printer staat te sleutelen. Ik haal dan maar meteen mijn camera en vragen boven:
Wat doe jij, en hoe lang al?
Ik werk nu ongeveer 4,5 jaar als service technieker bij Presa. Zelf werk ik specifiek voor de ‘PresaCode’ afdeling, waar het allemaal om printen draait. Houdbaarheidsdata in inkt op blikjes, lotnummers via lasermarkering op flesjes, tekst op paletten, beton, gipsplaten…noem maar op. Heel uiteenlopend.
Hoe ziet een gewone werkdag er voor jou uit?
Kort samengevat ga ik langs bij onze klanten voor het plaatsen van de printers, de installatie van de software, het onderhoud en voor eventuele herstellingen. Af en toe spring ik ook nog wel eens binnen in het magazijn, zoals vandaag, als ik voor de opstart van een printer moet zorgen.
De planning wordt intern zo’n 3 à 4 dagen op voorhand opgemaakt, en in principe loopt onze werkdag van 8u30 tot 17u. Na een tijdje weet je wel of je bij sommige klanten al vroeger terechtkunt, en in dat geval gaan we vaak al eerder aan de slag, zodat we ook eerder klaar zijn en hopelijk ook de files kunnen vermijden. Dat mogen we dus zelf bepalen, we moeten gewoon zorgen dat de planning afgewerkt is. Meestal bestaat die uit een drietal klantenbezoeken per dag.
Verder moet ik soms ook samen met de verkopers demo’s geven, zodat de klanten een concreet idee krijgen van hoe de printers precies werken en gebruikt worden. Het opstellen zelf is niet zo moeilijk, maar het afregelen wel. Da’s echt precisiewerk.
Wat vind je het leukste aan deze job?
Vooral de flexibiliteit en de vrijheid. De voldoening die je voelt als alles werkt en de klant tevreden is, is ook plezant.
Het is ook een heel afwisselende job; het ene moment ben je in de voedingsindustrie aan het werk, het volgende zit je bij een klant in de staalindustrie. Eigenlijk besef je niet welke verschillende soorten bedrijven er allemaal zijn in België, da’s interessant om te zien.
Wat moet je goed kunnen als je bij jullie service technieker wil worden?
Je moet probleemoplossend denken, logisch kunnen redeneren en een beetje creatief zijn; installaties en herstellingen zijn niet altijd voor de hand liggend.
Omdat je veel met klanten in contact komt moet je ook een beetje sociaal zijn. Een goed contact is sowieso fijn, maar om bv. een probleem goed te begrijpen moet je ook vragen durven stellen.
Wat vind je dan weer minder leuk?
Tja…je bent veel op de baan, dus de files he. Ze willen dat in de toekomst wel graag verbeteren door ons vooral in eigen regio te laten werken, maar voorlopig hoort dat er dus wel gewoon bij.
Welk advies zou je geven aan iemand die overweegt om service technieker te worden?
Ook al is een hogeschooldiploma hier geen vereiste, zou ik toch aanraden om na het middelbaar verder te studeren in een technische richting. Je technische achtergrond is daardoor breder en ik denk dat dat helpt bij het ontplooien van je analytisch en probleemoplossend denken.
Hoe ben jij service technieker geworden?
Ik heb Industriële Wetenschappen gestudeerd in het middelbaar, en daarna heb ik Elektromechanica gedaan aan de hogeschool. Vervolgens ben ik hier bij Presa begonnen.
19/03/2019